cakapla mende pung

yang faham, pasti memahaminya….

Archive for the category “cuti-cutiku”

sambutang arik raye’ puase taung ning…..satu rumusang

Arik raye taung ning akuk sekeluarge balaik ke kelatang dulu pasa akuk ade planning lain di kapaung akuk…jadik ke kelatang duluk la kalik ning…bertulok dari kl puku 3.30 petong..tu pung ikut jadua asa bining akuk nok tulok puku due…tauk sukmu doh die tu…liwat sejang sukmu pade jadua..peranga hok akuk yapoh sukmu….pindekkan cerite perjalanang balaik, jalang dok jeng..cumi kite banyok, dok bulaih bowok lajuk..dalang 70 ke 80 km/j je..sekak2 ade la sekali due…jumloh jang perjalanang lebaih kurong 11 jang, buke puase kat steseng petronas Kechau kaluk dok silak akuk…dalang perjalanang jupe dengan ade se kite terbakor, dok tauk la eksideng ke wakpe, atas bukit mani dok tau, kaming dok butik pung pasal doh tengoh malang doh…sapa di rumah di Tanoh Miroh pukul due pagik doh….

Untuk jamuan raye kalik ning, dime…biningg akuk & adaik beradaik die (akuk dok capur..ikut je..) pakak la nok tepoh sate nok makang arik raye…begatang pitih la kunungnyi…surauh la birah aku tulaung tepoh di Tanoh Miroh nung…300 cucauk kaluk dok silak akuk…guni la pitih die dulu…tapi gak akuk dok tauk la dime ning (hok mani yang keje la)bayor balaik ke doknyi….pasa masa akuk bayor giang kaming ke birah akuk teh, hok laing pakak wat dek lembuk kenyang je…

Selaing pede tuk, bining akuk nok wat la nasik ayang etek…birah akuk surang lagik tuk(bukang hok tepoh sate tu) kate doh tepoh sate..dok payoh la buat nasik ayang….ek eleh dalang atik akuk…ape salohnyi sekalik sekale, sekali untauk due taung bukang sukmu tuk pung nok kire….kamaing wik la pitih limi pulauh ya wat belik barong, tinguk bagiang wat belik sayu-saya je..tuk pun dok sapa 50 ya rasenye…pah tuk giang ayang bior dime la belik isaukkannyi…lah-lah rupenyi mok tue akuk juge wat tubit pitih wak belik ayang…ceh….kemuknyi…..Ingatkan bile kemuk nok wat tubit pitih…nok makang la..sekalik arik raye teh..die duluk sekalik makang…nok tungguk sate, tengoh ari baruk sapa….kaluk tak dok nasik ayang tuk, dok ke kebulur belake…..

Sarik sebelum raye…akuk anok binaing tubit gik Pekan Tanoh Miroh jalan2, malah dok dumoh…le balaik singgoh la belik lemong pat batong…adik ipor lakik akuk teh belik juge due batong..sapa dumoh semui tadok dumoh, tubik belake..tingga tungging laguk tuk dengang dok masok nok buke….ingat ke dime nok makang luor, bining akuk nanok sikit je la…lah-lah dime balaik dekat nok buke doh..pahtuk tanyi mok tue akuk bakpe dok nanok…ape la..ye pung nok tubit siap la duluk…akuk tinguk sabor je la dengan khenoh dime…Esaukkan bining akuk wayat, adik ipor akuk lakik binaing tu, pukul 12 malang bangaung makang lemong hok adaik ipor lakik akuk belik….bukang nok ngajok uraung lain ratik…pah tuk komplen pulok…tawor heber katenyi….dime panda makang je..beliknye dok…kemut belake lakik binaing…se lagik air suya hok wek ke anok dime minung pung nusuk minung dalang bilaik tak mboh wek ke uraing laing…ape punyi kedekut la….mulaik doh lagik binaing tuk…………

Raye kalik ning mimang la akuk rase macang panah pedal je……………binaing akuk asyik dok belibi je sepanjang jalang nok balaik kapung di Padong Taman dekat Kute Baruk nung.. Nok balaik kapaung neh pung ade cerite lagik..ikut ke dime ajok gik pagik raye kedue…akuk wayat binaing dok payoh ikut dime…kite gik petang raye tuk juge..kang ikut ke dime puku berape pagiknyi…rupenyi sunggauh..pukul 12 tengohari pagiknyi..mujur kaming gik duluk tidur dinung..dang la gik kubu dengan Padang Taman tinguk nenek tue hok keni strok sambil beraye…

 

Advertisements

cutik

le ning tengoh cutik lebaih kurang tige mingguk…..

aktiviti….lepak dumoh, gik ato anok sekuloh dengang tulaung binaing akuk nok wat bisnes……….

kadong2 rase boring juge bile tak dok bende nok buat ning……………………………………..

isauk akuk nok balaik kapung pasa adaik akuk nok nikoh………keni balaik juge walaupun muda nipih….terpakse kuraik hok mani ade la…terpaksa la nok wat guani…………

le ning (at this moment) tengoh dok cokoh nungguk uraung nok marik ato barang…dok sapa2 lagik nih……………eeeeeeeeeeeee…janjik macang taik…………………………………………mujur akuk bawok laptop ade broadband bulaih akuk surf internet……………….

miss my blog la……….

lami doh rasenye dok tinguk blog akuk neh..nok wat guani sibuk sukmu sejok jadik studeng ning..amalang ning nok wat assignment lagik…tidu lambak lagik la gamoknyi……….

akuk rase nok tepek gambo sikit la sining sebab lami doh dok update..nok senong bubauh gambo habih cerite…

Guess what’s that? he..he..he….

Sama tak dengan yang kat entri ni? buoh

balik kapung

arik jumaat baruk ning akuk balaik kapung di teranung sebab adaik akuk nok tunong. balaik dengang keadaang bolok wok dengang kete takdok eksiden. cutik pulok 3 arik je jumaat, sabtuk & ahad. nok ambaik cutik dok bulaih anok akuk sekuloh. nok maroh rasenye sebab tetap arik dok bicong duluk. nasib baik la akuk bulaih pinjang kete kontraktor hok wat keje kat tepat akuk ning. dia wik pinjang keta ford ranger dia. terkejut berauk juge akuk. dok pernoh akuk bawok 4wd. jadik pasal doh terpakse gonyoh je la.
janjik akuk bulaih sapa kapung.perjalanang pulok jem gile. mase balik ke kapung dok jem sangat tapi bile nok balik ke kl pergh jem gile. bertolak pukul 12 tgharik sapa kl pukul 9.30 malam tu..pergh penat gile.doh nok wat guane, nok tak mboh terpaksa la balik jugok.

zoo negara, mengimbau kenangan lalu.

ari tu, ari sabtu lepah aku bawok anok2 aku gi ke zoo negara berjalang makang anging. tu pung pasal bining aku ada wat pamerang kat zoo tu. jadi aku & anok2 joing sekali la. lepah bahagiang makangnye.
sambil aku gi la ke sebeloh tepat pamerang tu, bahagiang akuariung ikang.
bile sapa situ serte merte perasaang aku jadi sedih/sebak semacang. mujur dok tubit air mate. sebab ape…………?
sebabnye bile aku tengok ikang2 hok ade situ menyebabkang aku mengimbau semula kenangang aku zamang kecik2 dulu. aku membesar dan dibesarkan di kampung yg boleh kate semua ikang2 tu seumpame rakang permainang aku mase kecik. macang ikang tapoh, ayoh aku dulu pernah igap ikang tapoh dan pernoh rasa dagingnye. ikang baung, pernoh ikut ayoh aku tahang taut di sunga teranung. ikang lapang, ikang yang biase bulih bile gi mukat terutama bile musing tengkujuh. begitu juge ikang kawang, ikang perah dengang ikang belida hok banyok tulong. igap ikang sepat, puyu, keli, bujuk/haruang dalam kubang. ikang tilang hok macang ulor/belut tu. udong galoh hok sakut pukat tapi terlepah tingga kateh je. ikang tengah (tepat aku panggil keloh kejor) hok gi menembak paka besi payung kat kapung urang asli sunga berua sambil berkelah masok nasik cicoh budu dengang member sekapung. pakat gi ngero kat sunga teranung sekapung habih turung. uuuiiiiiiiiiiiiiii………..merioh sungguh bile pakat cari ikang rama-rama.
le ning ade lagik ke ikang tu semua kat kapung aku le ning. budok2 le ning panda lagi ke mandi sunga. pernah kena piat dengang arwah ayoh pasa menyelu ikang tengoh2 hari bute.
aku rindu sesangat suasane kapung lagu tu. tapi le ning bulih tinguk ke ikang2 dan suasane lagu tu. tambohan pulok aku le ning bermastautin di kl doh. koho payoh la nok jupe. tu la membuatkang aku sebok bebenor bile tengok ikang2 tu semua. mase tulih entri ni terase juge kesebokangnye.
aku upload la video ikang2 kat zoo ari tu kat youtube untuk koleksi. aku tepek sikit la sining untuk tatapang kalu ade hok nok tengok. gambo dok comei sangat, paka handset je.
ikan lapang

ikang tapoh

ikang sebaro,udong galoh,ikang sepat,ikang tengah

hok ning ikang pari sunga, dok pernoh jupe mase kecik dulu. tak dok kat kapung aku rasenye..ikang tilan, bujuk, ikang haruan,ikang peras,ikang ubi,ikang baung..hok ning ade.

sebak aku…bila mengimbau kenangan lama.

first time ambik gambo snorkeling

arik tuk akuk sekeluarge gik ke pula kapah. jadik akuk gik snorkeling la sekalik (hobi baruk akuk). bulaih release tensiong tu bile’ tinguk pemandangang cumi kat laut tu. kat atah tuk akuk bubauh 3 gambor snorkeling arik tuk. gambor ambaik sendirik tu..bukan curik tau. tu pung paka kamera pinjang. uraung rumoh akuk pinjang kamera opih die’. ni yang buat akuk gile’ nok snorkeling lagik nih. dok tauh la bile’ bulaih gik lagik dok…muda nipih le ning. abih wat renovate rumoh baru.

gambor snorkeling lain tinguk la sining

gambor lain di pulo kapah pulok di sini ya

p/s : gambor pung dok abih upload semui lagik tuk. dok dang

Post Navigation