cakapla mende pung

yang faham, pasti memahaminya….

ziaroh kubur lami di Kuale Lupur.

Catatan: posting ni dok translate loghat uluk lagi, cumi aku ambaik derek dari blog aku hok se lagik ; I‘M MALI, SEBUAH CATATAN..lepah-lepah ning akuk translate lah..

Tak sangka rupanya di KL pun ada makam lama yang unik..Selepas membaca posting saudara Merah Silu di blognya…CATATAN SI MERAH SILU dengan tajuknya “Selamatkan makam Harun Al-Rasyid, satu-satunya makam berbatu nesan Aceh yang masih wujud di Kuala Lumpur”. Aku rasa terkejut sebab tak pernah aku tahu di KL pun ada makam macam, tambahan pulak makam dekat sangat dekat pejabat aku di Bandar Baru Sentul. Lokasi makam pulak di sebelah je dengan kawasan jagaan aku…

Oleh sebab tu, berpandukan posting bro Merah Silu dan gambar screenshotnya kat blog tu aku pun pergi menziarahi makam tersebut…sayangnya makam tu berkunci, jadi tak dapat la aku masuk…sekadar ambik gambar dari luar je…Ni la gegambarnya…

Tapi mungkinkah makam lama ini akan terus berada di situ…..sebab kawasan tersebut termasuk dalam rancangan pembangunan KL yang akan dibina satu kawasan pusat perniagaan dan perumahan baru yang bernama Taman Sari (kalau tak silap saya la…). Perhatikan di sekelilingnya, penghuni berhampiaran telah dipindahkan secara berperingkat seperti di Flat Pekeliling dan Flat Sri Terengganu (kawasan jagaan saya dulu tu..).

Tiadakah pihak yang sanggup mempertahankan makam lama yang bersejarah ini..? Sanggupkah kita melihat makam bersejarah ini dirobohkan…walaupun atas nama pembangunan..? Apakah ia tidak boleh dikekalkan untuk tatapan generasi akan datang di samping kita meneruskan pembangunan…?

FIKIR-FIKIRKANLAH………………..

Advertisements

Single Post Navigation

6 thoughts on “ziaroh kubur lami di Kuale Lupur.

  1. Assalamualaikum, tahniah sebab buat laman web loghat Ulu Terengganu. Unik dan menarik. Saya orang Teranung jugok beloh Dungung. Nok tanya sebab kata awok asal orang Temir, nok tanya gokla, tahu dok Silat Pongok aliran di zaman Kerajaan Temir. Dengor kate warisan dari pemerintah Temir jugok. Antara langkah buahnya, Beruk Berayun. Kalu tahu buleh konsi sikit, kut mane tahu orang kampung awok tahu. Kerajaan Terengganu lama memang misteri. Diam Terpendam Terahsia.

    Awang@Dungun

    • mali on said:

      Waalaikummussalam…saye memang orang kapung temir (beloh ayoh) & kapung pauh (beloh mok)..Pasal Silat Pongok tu dok tau pulok saye, psl kerajaan Temir ning lame do’oh doh. Saye pung baru tau pasal kerajaan ning taung lepah je. Nati lah saya cube tanye kut2 ade hok tau, ade rama gok hok tengoh kaji sejarah k’jaan temir ning..Kalu ada saya tepek la sining dok pun saya email ke awok..

  2. aman on said:

    Hehe awang lame dok jupe mung…kite geng2 Ganu masa Kursus kauseling kat Hotel Seri Malaysia ade masa jupe aku kat tingkat 11….D*)L…

    • mali on said:

      ada gok jupe saing kursus di tranung dulu…sek2 hok kursus di tranung tu ada dok hok sambung kursus lg. psl aku sambung kursus tu sapa bulih tauliah dgn jpa..AKRAB namanya..tu pun dok dang abih..deme sambung sapa ambik sijil kt UUM tu..aku dok tau hok sek kita dulu ada ke dok.?

      p/s: ning shariman ke?

  3. Samsiah Abdul Rahman on said:

    Mali, kalau mu orang Temir, mesti mu kena cuci Tok Bilal Wahab Kampung Temir, Apa yang mu rasa pasal sejarah Temir, sama cerita macam mak kite cerita. Mak kita anak tok Adam kat Masjid Kampung Temir.

    • mali on said:

      salam…cuci Tok Bilal Wahab? cuci ke cucu tu….Kenal sangat Tok Bilal Wahab tu…se geng masjid dengan arwoh ayoh ambe tu…sekali dengan Tok Imam Pak Noor, Tok Adam rumah kat masjid, dekat rumah lame Ustaz Harun tu ke…? Dekat dengan rumah lame Tok Lubuk..ye dok..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: